tisdag 7 april 2009

Två dagars träning

Igår körde vi första passet i banan på morgonen. Jag och Emma körde lätta banor på den övre delen där det inte händer så mycket i vattnet. Det gick ganska bra och det var roligt. Dagen innan hade jag fixat med kanoten och lagt i två lager liggunderlag i sitsen för att jag skulle komma upp högre och få en mer framåt lutad hållning och därmed kunna få längre drag. Efter en kort stund kunde jag knappt andas längre. Jag satt så tajt med benen så det pressade överallt, det var fruktansvärt jobbigt dessutom fick jag sämre balans då jag i princip satt uppe på kanterna. Jag gick upp och andades en stund, tog bort det översta lagret och flyttade även fram fotstöden något. Efter det kunde jag fortsätta passet med lättnad.

Som avslutning körde jag ner hela banan, en del i taget, för att känna på vattnet så jag kunde se vad som hände mer. Det är en väldigt rolig fors med mycket vågor, valsar, dropp och bakvatten. Det är alltid lätt att jaga upp sig själv, tycker jag, när man ser saker från land och sen sitter i kanoten. För intrycket förändras mycket. Det som ser litet ut på land blir mycket större i vattnet och eftersom att jag inte har någon väldigt stor erfarenhet av stort vatten blir jag lätt osäker.
Men det gick hur bra som helst. Precis i slutet finns det en rätt så låg vals som går över nästan hela forsen, där stannade jag och surfade över ett par gånger, jag gick runt en gång och fick göra en eskimåsväng. Det hänger en port på vardera sida där det på ena sidan är ett väldigt bra bakvatten och på andra sidan lite sämre. Där är det ett bra ställe att träna på att ta hjälp av våg för att ta en port.


På eftermiddagen hade jag och Emma löpning. Det kändes oerhört tungt. Jag var trött i benen och ovan vid värmen. Jag sprang en bit neråt längs med vattnet tills jag kom till en bro som jag sprang över. Efter ytterligare en bro kom jag till en gigantisk park, den var ganska fin och verkar vara populär för hundägare. Ett tag trodde jag att jag kommit vilse då det fanns många olika vägar man kunde ta men jag kände ändå att jag hade en ungefärlig koll på var den senare bron låg någonstans, annars går det ju att bara vända och ta samma väg tillbaka. Jag kände av lite i benhinnorna i smalbenen och fick jätte ont i fötterna. Jag tror att det mest beror på mina skor. Det är inte kul att springa i gamla och slitna skor som dessutom är för små. Sen beror det också på att 90% av vägen var asfalterad.

Idag började jag dagen med (frukost såklart men sen) att köra störtlopp i slalomkanoten nedför hela banan. Det gick till på det viset att jag hade en uttänkt linje som skulle vara den snabbaste vägen ner, jag paddlade hela vägen utan att stanna. Första åket tog jag det lugnt bara och memorerade hur varje del såg ut. Resten körde jag bara och vissa delar gick bättre än andra. Jag upptäckte även att det är väldigt grunt på många ställen, tur att jag har en hållbar paddel!

Efter lunch körde jag teknik tillsammans med Emma. Nästan det första jag gjorde var att sätta i paddeln på en sten och på något sätt drog jag till så att axeln fick en smäll och var på väg ur led. Det gjorde ont en stund men jag kunde paddla på bra med lite vila. Första delen av passet var med fokus på uppströmmare i den övre delen och sen tränade vi på att "hoppa" över vals.
Att hoppa över vals innebär att man ska tajma det sista draget som gärna får vara ett styrdrag så att man lyfter fören och landar uppe på vals- skummet. Draget ska vara placerat ungefär där det börjar gå ner, om det gör det, annars bara precis innan spetsen får kontakt med valsen eller vågen. Det måste vara ett kraftigt och långt drag, för att göra det lättare kan man luta upp ena knät för att få ner baken, då kommer spetsen lättare fara uppåt och man landar då uppe på skummet som man vill. Det här är relativt lätt beroende på fallhöjd och storlek på våg men det krävs mycket träning för att få in rätt tajming.

Precis nedanför valsen vi tränade på finns ett kort bakvatten som det strömmar lite igenom och nedanför det är det ett ganska högt dropp ca en halv-en meter. Vi startade ovanför valsen på andra sidan, valsen ligger på den högra sidan så vi startade alltså på vänster sida, och efter hoppet stannade vi i bakvattnet. För att sen komma över till andra sida igen, vänster, så är man tvungen att ta hjälp av valsen. Då gäller det att komma upp på skummet och sen komma ner på kanten och följa med ut mot andra sidan. Detta hade jag problem med i början då jag inte kom upp tillräckligt högt. De första gångern kunde jag bara paddla in i bakvattnet igen men vid ett tillfälle kom jag för långt ner och orkade inte paddla uppför i bakvattnet. Jag gled ner baklänges nedför droppet och fortsatte en längre bit ner, fastnade lite i en vals och fick en ofrivillig surf men kom in i ett bra bakvatten ganska snabbt efter det och fick kliva upp och gå upp igen. Ingenting hände som tur var, varken med mig, kanoten eller paddeln. Det var lite läskigt att åka nedför droppet men det var inget som sög där, ingen vals eller så, så jag gled bara neråt.

När sådant där händer inser man att det är viktigt att ha koll, för det kan hända saker. Stället vi var på nu var inte farligt men det finns två eller kanske tre andra stället där valsarna är större och suger mer. Jag känner att jag den här veckan ska försöka att verkligen ta chansen och träna mycket i vals och vågor eftersom att det är svårt att göra det hemma.

Imorgon har vi sovmorgon, första passet ska vi köra vid kl. 12. Andra passet är obestämd tid men jag ska köra styrka med grabbarna som har tre pass och styrkan ligger sist. Det är rätt skönt med lång vila mellan passen däremot är det lite segt att ha ett sent första pass tycker jag. Positivt är dock att det är riktigt varmt då. Idag körde jag andra passet med kortärmat- härligt! Jag räknar med att fortsätta göra det resten av veckan.

That's what's up. Idag åt vi middag på restaurang också, det var mysigt men vi hade klarat oss utan alla tanter som rökte. Just det, jag har tagit bort innebandytejpen på paddeln för jag kände att jag fick sämre grepp och har tappat paddeln flera gånger pga. det. Dessutom har jag satt i en bit typ skum på ryggstödet i hopp om att komma fram mer och så har jag skurit ner mina knästöd lite, dom var ganska tjocka. Jag hoppas att det inte kommer klämma lite mycket nu. Det händer inte ofta att något är helt perfekt men man får försöka hålla på tills det är det. Jag satte ny tejp på paddeln, en som är smalare och mer klistrig eller vad man ska säga. Så imorn är det bara att köra och om det inte är perfekt får jag sätta mig igen och hålla på.



"Att lära sig utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt?"