måndag 30 januari 2012

Nya paddlar, nya kanoter och gott nytt år!

Det var ett tag sen 2011 slog över till 2012 och ännu längre sen jag uppdaterade här på bloggen. Tänkte kort sammanfatta förra året med både positivt och negativt.

Året började helt fantastiskt, vaknade upp första januari i Penrith, Australien efter att ha spenderat en vecka där redan. Jag, Fredrik och Erik Holmer var där tillsammans. Vi tränade, solade, spenderade lite tid inne i Sydney, provade att surfa, åkte ut till naturen och vandrade i bergen, tittade på kängrur, åt god mat och träffade underbara människor. Erik åkte hem i slutet av januari, kvar var då jag och Fredrik som satsade på Australien Open. Tävlingen gick näst sista helgen i februari i Penrith Whitewater stadium. Under mitt första åk skadade jag axeln då jag hamnade fel i en vals och gjorde en så kallad subluxation, dvs. den var på väg ut men hoppade tillbaka i led av sig själv. Vi hittade en sjukgymnast på plats som konstaterade att det inte var någon större skada och att det skulle läka snabbt med träning. För Fredrik gick tävlandet smärtfritt men tyvärr inte väldigt bra.
Dagen efter det åkte Fredrik hem och kvar blev jag, ensam svensk bland många andra nationaliteter. Jag kämpade på med rehabilitering och lite slätvattensträning. In på mina sista dagar paddlade jag i banan igen och kände blandade känslor inför hemfärden. Jag kände mest att jag inte hade något jag ville hem till samtidigt som att det inte heller fanns mycket att göra i Penrith heller.

Vårens kom och det mesta kändes trögt. Låg efter i skolan och kände av i axeln på träning. Uttagningstävlingarna är inget värt att nämna. I maj började jag jobba på Svima och det var skönt att komma bort från Falun lite då och då.

När sommaren kom flyttade jag ner till Stockholm för att jobba. Träningen fick då ett tungt bakslag men jag hade en underbar sommar.

När hösten kom, alldeles för tidigt, började skolan och livet i Falun igen. Rent mentalt kändes det sådär men jag var sugen på att träna mer och började genast planera en vinterresa tillbaka till Australien. I slutet av november skadade jag axeln illa på gymet. Den gick ur led och jag fick hjälp på plats att sätta tillbaka den innan jag åkte till akuten. Där röntagade dem, gav mig smärtstillande och boka tid hos läkare. Träffade en sjukgymnast två veckor senare som sa att alla muskler var intakta, vilket är bra och hon gav mig ett träningsprogram. Ytterligare två veckor senare träffade jag en ortoped som sa att mitt bästa alternativ var återigen att träna upp axeln. Något som bara är att acceptera antar jag.

Julafton firade jag hemma hos farfar med pappa i Stockholm, juldagen med vänner och annandagjul hos min morbror med familj och mamma, mormor, bror och moster. Sen åkte jag till Falun en stund och nyårsafton blev en lugn kväll hemma hos en nära vän i Smedjebacken.

Ni som följer min blogg vet att mina inlägg ofta blir långa så ni kanske inte tror mig när jag yttrar mig om korta inlägg.. jag försökte!

För några veckor sen kom en ny C1 och en ny K1 paddel från Raab som jag beställde genom Fredrik och Tommys företag MW sport. En ytterligare rolig nyhet kom den 22 januari, nämligen en Kapsl 2 till mig samt en Supremo 2 till mig och Fredrik, även det är beställt genom MW Sport. Översättning: en slalomkajak (K1) och en slalomcanadensare (C1)!! Under förra veckan satte vi in all inredning och jag fixade min paddlar.

Jag har testat och det är en helt otrolig känsla, kan inte vara mer nöjd!




- I believe in good things ahead.

3 kommentarer:

fredrik w sa...

Kul att du skriver så kort :P Det går alltid upp och ner, men man får kämpa och slita men ofta är det värt det i slutändan! Vi ska se till och träna smart och me tiden oxå visa fina resultat som talar för sig själva! Säg till när du vill träna tillsammans!
/Fredrik

Robert W sa...

Hej Sanna,
Inlägget var som Dina övriga, för att samanfatta ett helt år var det förhållandevist kort. Spännande med ny utrustning. Ser redan fram emot när Du kommer farande i forsen.
Robban.

Anonym sa...

Hej Sanna!
Vad kul att du har uppdaterat din blogg, du har haft ett tufft år. Nytt år, nya planer och förhoppningar, nya kanoter och nya erfarenheter väntar.
Kram